Hulp slachtoffers Beiroet Hulp slachtoffers Beiroet
“Mensen zijn in shock en totaal ontredderd,” vertelt Wilbert van Saane, uitgezonden medewerker van Kerk in Actie in Libanon. "Beiroet lijkt een oorlogsgebied, gebouwen zijn weggevaagd en er zijn heel veel gewonden,” vult zijn vrouw Rima aan. Wilbert, Rima en hun kinderen waren op het moment van de explosie buiten de stad en zijn ongedeerd.
Dreigend tekort aan voedsel
Naast de vele slachtoffers en materiële schade doemt er een nieuw probleem op. Ook graansilo´s in de haven zijn zwaar beschadigd. Wilbert: “Daar maak ik me zorgen over. Nu is men vooral gericht op medische zorg, de ziekenhuizen zijn overvol. Maar straks is er het probleem van tekort aan meel.”
Veel hulp nodig
Ruim 300.000 mensen zijn van het ene op het andere moment dakloos geworden. Huizen en bezittingen zijn weggevaagd. Mensen hebben niets meer. Via ACT, het internationale kerkelijke netwerk waar Kerk in Actie lid van is, zullen lokale kerken en organisaties op korte termijn ondersteund worden bij het uitdelen van voedsel, kleding en hygiënematerialen. Op de langere termijn zal geholpen worden bij het herstel van gebouwen en traumaverwerking.
Ook de gebouwen van Kerk in Actie partners NEST (Near East School of Theology), MECC (Middle East Council of Churches) en het jongerencentrum Manara in de achterstandswijk Bourj Hammoud (Youth for Christ) zijn beschadigd.
Dit doet Kerk in Actie met uw geld
  • Noodhulp bieden via ACT, het internationale kerkelijke netwerk, aan de slachtoffers van de explosie. Zij ontvangen voedsel, water, kleding en hygiënematerialen.
  • Hulp bieden bij het herstel van gebouwen en traumaverwerking.

De ramp in Beiroet heeft meer dan honderd mensen het leven gekost, duizenden mensen zijn gewond en tienduizenden gezinnen zijn in één klap dakloos. Geef op NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. 'Hulp slachtoffers Beiroet' of doneer online op kerkinactie.nl/libanon

De diaconie beveelt deze collecte van harte bij u aan en hoopt dat ook u een donatie geeft voor de slachtoffers in Beiroet. Vanuit de diaconie is er 2000 Euro overgemaakt en ook vanuit de ZWO wordt 500 Euro gestort op bovengenoemde rekening van Kerk in Actie.