PKN
Protestantse gemeente te Terneuzen
 
Afscheid Ruben

Afscheid Ruben


De ring van wilg rond het doopvont is het symbool van de gemeente. (wilg betekent nieuw leven een nieuw begin)

De kleinere cirkel van wilg staat voor het gezin. In deze cirkel staat het hart met de 12 rode rozen, symbool voor jou, Ruben.

Jij bracht een nieuwe kijk, een nieuw begin. God is daarbij de Helper. (zonnebloem)

In de ring rond het doopvont bevinden 7 zonnebloemen die naar buiten wijzen. Naar buiten heb jij laten zien wat de kerk voor mensen betekent.De aspergetakken die naar beneden buigen is het teken van de zegen ontvangen in Jezus naam, die dag en nacht jou Helper is. De druiven getuigen van Christus de ware wijnstok.

 
Startzondag

Startzondag

Spijziging van de 5000.

De handen van Jezus gevuld met 5 broden en 2 vissen.

De zonnebloem: het teken van geloof het beeld van de hemelse Vader.

3 rode rozen: liefde van Jezus voor de mensen.

3 groepen verschillende bloemen: de luisterende menigte en de gastvrijheid van Jezus die hen te eten gaf voor elk voldoende.

 
Afscheid van de oudste kinderen van de kindernevendienst.

Afscheid van de oudste kinderen van de kindernevendienst.

.
Voor wie ons lief zijn, vragen wij God:
ga met Uw licht voor hen uit !




Wit/gele bloemengroep: symbool voor de kinderen kindernevendienst
Kaars: symbool dat God hen voor gaat in het leven.
3 verschillende bloemen: symbool voor Kirsten, Chris en Rik.

 
Pinksteren.

Pinksteren.

Geest, uit de hemel neergedaald,
storm van gedrevenheid,
breek niet de mens die ademhaalt,
Gij die ook stilte zijt.


 
Riddersporen: symbool voor de hemel
Strelitzia :  symbool voor de duif die neerdaalt uit de hemel
Calla’s: symbool voor de tongen
Rode pepers symbool: vuur van liefde van de Heilige Geest
Lichtjes: het licht van de Geest gaat als een vlam met ieder van ons de wereld in.
 
 
 

 
Hemelvaart 2014

Hemelvaart 2014

De Heer is in de wolken,
onttrokken aan ons oog.
Maar Hij heeft alle volken
zijn koninkrijk beloofd.
Al blijft Hij nu verborgen
in teken en in taal,
straks, op de nieuwe morgen
zien wij Hem allemaal.


Mos : teken van de aarde
11 rode gerbera’s : de apostelen
Een wolk van witte bloesem met witte roos: teken van 
Jezus’ hemelvaar
t
 

 
Beloken Pasen.

Beloken Pasen.


Johannes 20: 19-23 en 1 Petrus 1
De leerlingen zaten ’s avonds bijeen en de deur was gesloten uit angst voor de Joden. Toen kwam Jezus in hun midden en gaf  hen de vredegroet. Ze herkenden de Heer en waren blij. Jezus gaf opnieuw de vredegroet en zei: “Zoals de Vader mij gezonden heeft, zo zend ik jullie”Hij blies over hen:”Ontvang de Heilige Geest”.

Uitleg:
Muur van stenen met daarin de gesloten deur. Bijeenkomst
Druivenrank: Jezus de ware wijnstok (lijden en hoop)
Witte roos: Opgestane Heer
Olijftakjes : Vredegroet
 10 Rode gerbera’s de leerlingen die de Heilige Geest hebben ontvangen
 

 
Pasen

Pasen


Ga verder  Matteüs 28: 1- 10
Ga verder. Jezus, is gestorven en begraven. Maar op de eerste dag van de week blijkt dat het graf open is; er is een nieuw begin!
Gebed.
Heer Jezus, in ons stille verdriet gaan we naar uw laatste rustplaats. De plek die U achterliet, is zo leeg. Het graf een stil leven.
Een engel doorbreekt onze stilte, U begroet ons onderweg, de doodse stilte is voorgoed het zwijgen opgelegd.
Heer Jezus., wij danken U daarvoor. En loven God. Het is feest op aarde en in de hemel, want U leeft nu en alle dagen die komen. Geef ons de kracht om U te dienen.

Uitleg: Wit de kleur van vreugde en feest.
Het kruis met de windsels en het open graf. Opstanding van Jezus.
Bloemen in de paastuin: het is feest, het is Pasen een nieuw begin.
 

 
Palmarum: Palmpasen

Palmarum: Palmpasen


Jezus bidt    Matth: 26:35-46 en Jesaja: 51: 12- 23
Jezus bidt in de hof van Getsemane: “Vader, als het mogelijk is, laat deze beker aan mij voorbij gaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals U het wilt. De vrienden van Jezus vallen in slaap.
Toen Jezus had gebeden, gebeden in de hof, toen lagen zijn discipelen te slapen in het stof.
Zij zouden met Hem waken, maar wakker bleef er geen, zij kwamen naar Getsemane, maar lieten Hem alleen.
Hun ogen gingen open, hun ogen vielen toe, zij wilden zijn waar Jezus was, maar waren veel te moe.
En Jezus ging iets verder, iets verder in de nacht. Daar sprak Hij met zijn Vader en ontving Hij nieuwe kracht.

Uitleg: twee zuilen: toegangspoort van  de tempel. Muur van stenen op de achtergrond: symbool voor Jeruzalem.
Witte roos: Jezus. Tulpen symbool van het gebed. Olijfberg: berg stenen. Paarse tulpen : discipelen die achter bleven toen Jezus ging bidden. Drie witte tulpen: Petrus en de twee zonen van Zebedeüs, drie discipelen die met Jezus meegingen om te waken, maar vielen in slaap.
 

 
5e zondag Veertigdagentijd

5e zondag Veertigdagentijd


Judica :”Schaf mij recht”   
Ik blijf bij jou   Matt 26: 31-35 en Zacharia 13: 1-9
Ik blijf bij jou.
Petrus zegt dat hij Jezus nooit in de steek zal laten. Maar Jezus antwoordt,
Dat Petrus drie keer  zal zeggen dat hij Jezus niet kent, nog voordat de haan kraait.
Petrus
Hij stond wreed voor de rechterstoel gebonden, en zij verweten mij zijn vriend te zijn en lasterden, wat heilig is en rein, als laagheid en afschuwelijke zonden.
’k Zag hoe zij hem bespotten en verwondden. Hij leed geduldig smaad en vuige pijn. Ik vreesde hunner ogen valse schijn en dat ze als Hem mij martelden en schonden.
Ze vroegen huichelend:gij hebt Hem lief? Eer hij naar mij zijn tedere ogen hief, had ik mij vloekend van Hem afgescheiden.
Toen stiet de haan zijn schelle morgenkreet. ‘k Voelde mijn hart, dat borst van bitter leed. ‘k Voelde mijn ogen, hoe ze brandend schreiden.

Willem de Merode
 
Uitleg: twee zuilen: toegangspoort van de tempel
Muur van stenen op de achtergrond: symbool voor Jeruzalem
Witte roos: Jezus
Rode bloem: Petrus
Witte calla’s: drie maal de verloochening.
Druivenrank met rode pepers: symbool voor de kraaiende haan.
              
 

 
Vierde zondag Veertigdagentijd

Vierde zondag Veertigdagentijd

Lectare : Verheugt U !              .
Groot denken  Matt 22: 41-46 en Psalm 110
Groot denken.
Jezus is in gesprek met de Farizeeën. Hij maakt duidelijk dat je met je verstand bijna niet kunt begrijpen wie de Messias is. Hij is groter dan je kunt bedenken!
Heer, maak ons mensen naar het beeld van uw zoon:
Met ogen die niet alleen kijken, maar ook kunnen aanzien.
Met oren die niet alleen horen, maar ook kunnen praten.
Met een mond die niet alleen praat, maar ook kan aanspreken. Met een verstand die niet alleen begrijpt, maar ook kan verstaan. Met een hart dat niet alleen klopt, maar ook bewogen kan zijn. Met handen die niet alleen grijpen, maar ook kunnen openen, Met voeten die niet alleen draven
Maar ook tegemoet kunnen komen. Want zo zijn wij gezegend, en elkaar tot een zegen.   Wim van der Zee
 
Toelichting: Toegangspoort van de tempel
Muur van stenen op de achtergrond: symbool voor de stad Jeruzalem.
Kleur roze: het licht dat doorbreekt naar Pasen.
Witte roos: Jezus
Distel en roze hyacinten: de Farizeeërs waar Jezus in gesprek mee is. De distel symbool van zonden de standvastigheid De Farizeeërs willen Jezus monddood maken : symbool van macht zijn de Hyacinten.

 

 
3e zondag in de Veertigdagentijd 2014

3e zondag in de Veertigdagentijd 2014

Oculi: Mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer.

De oneerlijke oppassers. Matt. 21: 33-46  en Psalm 118-13-23
 
Het is niet voor jou.
Een landheer vraagt zijn mensen om op zijn wijngaard te  passen .Maar het zijn geen goede oppassers: in de tijd van de oogst willen ze de opbrengst niet afstaan. Zelfs voor de zoon van de man hebben ze geen respect.
 
Op deze dag werd Hij geslagen en vertrapt
Zijn bloed als wijn vergoten
het hoog geheim ontsloten
heeft Hij naar de letter van de wet
de steen en ons weer op hun plaats gezet

 
Uitleg : twee poorten, de weg naar de tempel.
Hoeksteen in de muur met blad en witte bloemen:de gelijkenis van Jezus op zichzelf (ps. 118.)
Druivenstronk en druiven: symbool voor de gelijkenis van de landeigenaar die zijn wijngaard verhuurd aan zijn (onrechtvaardige) pachters.
 

 
2e zondag in de 40-dagentijd.

2e zondag in de 40-dagentijd.

Reminiscere: Gedenk uw barmhartigheden.
2e zondag in de Veertigdagentijd.
Wie is die man?
Matteüs 21: 10-17 en Jeremia 7: 1- 11
In de tempel.           
Na het rumoer van de intocht zoekt Jezus de stilte van de tempel. Maar is die stilte daar wel te vinden? Jezus jaagt de geldwisselaars en de verkopers weg. De tempel moet geen rovershol zijn maar een huis van gebed!
Lied 187 Het nieuwe Liedboek.

Runderen, schapen en duiven te koop!
Honderden feestvierders lopen te hoop.
Kopers en verkopers, aanbod en vraag:
er is veel te doen in de tempel vandaag.
Loven en bieden, het hoort er toch bij.
Wissel je geld en de winst is voor mij.
Prijzen en koersen, geschreeuw en gekijf:
er gaat heel wat om in het tempelbedrijf.
Jezus verschijnt en Hij ziet alles aan:
afzet en omzet, geldzuchtig bestaan.
Woedend drijft Hij met een gesel van touw
die afgoderij uit het tempelgebouw.
Dit is het huis van mijn Vader, zegt Hij.
Heilig het daarom en houd het dus vrij
 van verslaving aan goud en genot
Geen diensthuis is dit, maar een tempel van God.


Liturgische kleur paars.

De tempelreiniging:
Schikking van takken, gras paarse bloemen, zilverstukken) puinbrokken, goud en zilver enz.
 

 
Eerste zondag in de Veertigdagentijd. Invocabit: Roep mij aan.

Eerste zondag in de Veertigdagentijd. Invocabit: Roep mij aan.


Gezegend hij die komt in de naam van de Heer
Matteüs 21: 1-9 - Psalm 118: 24- 29
Jezus, gaat naar Jeruzalem.
Hij rijdt op een ezel naar Jeruzalem. De mensen juichen hem toe als  koning: “Hosanna voor de Zoon van David”
Hef op uw hoofden, poorten wijd wie is het die hier binnenrijd? Geprezen zij de Heer!
Mos: symbool van stilte, de weg naar de poort van de stad Jeruzalem.De mensen juichen maar Jezus gaat stil op zijn ezel naar de poort van de stad Jeruzalem.
Palm en buxus: symbool van overwinning, hoop en verwelkoming van Jezus bij de intocht van Jeruzalem.
Witte roos: reinheid, zuiverheid en symbool voor Jezus.

 
Biddag voor gewas en arbeid.

Biddag voor gewas en arbeid.

Tulpen symboliseren het gebed om zegen over het werk van onze handen.

Gij , Tuinman in ons leven, U geeft ons de aarde in handen.
Ontferm U over ons dat wij wortelen in Uw liefde,
Groeien met het groen van de hoop
En vruchten van geloof verspreiden.

 
Overgang van het oude naar het nieuwe jaar.

Overgang van het oude naar het nieuwe jaar.

In goede machten liefderijk geborgen,
Verwachten wij getroost wat komen mag.
God is met ons des avonds en des morgens,
Is zeker met ons elke nieuwe dag.
 
 
De jute, de afgestorven bladeren en takken symbool voor het jaar dat achter ons ligt.
De stam is de scheidslijn tussen het oude en nieuwe jaar.
De bloesemtakken en  de 12 hyacinten, omgeven door de witte stof, symboliseren het nieuwe jaar.

 
Afscheidspreek ds Hovinga op 29 december 2013

Afscheidspreek ds Hovinga op 29 december 2013


Jesaja 42 : 1-7 en Matteús 3: 13- 17
Vers 3 Het geknakte riet zal hij niet breken, de flauwer wordende pit niet doven. Hij verkondigt gerechtigheid en houdt zich aan de waarheid.


Het geknakte riet symboliseert het klagende en vertwijfelde volk van Israël
Rode bessen en zwarte  bessen symbool voor het lijden en ongeloof.
De kwijnende vlaspit is het symbool voor het volk van Israël, op sterven na dood, maar dooft niet. Hij openbaart het recht, waarachtigheid komt aan het licht.


Matteüs 3: 13-17
Jezus laat zich dopen in de Jordaan door Johannes de Doper, om alle gerechtigheid te vervullen.

Het doopvont is het symbool voor de doop van Jezus.
 De witte Lelie: symbool voor Jezus.
Wilg  betekent het nieuwe leven
Rode cornoelje symbool voor de Heilige Geest.
De stem uit de hemel:  Deze is mijn Zoon, mijn geliefde, in wie ik mijn welbehagen heb.

 
25 december 2013 1e Kerstdag

25 december 2013 1e Kerstdag

 

Maria en Jezus

Maria         Jesaja 52, 7- 10 en Mattheus 1, 18- 25

Deze kerstdag komt Maria naar voren: de laatste vrouw uit het geslachtsregister van Jezus. We horen ook het verhaal van Jozef.

Kind, van God gekomen, door Maria al verwacht;

Geluk is voor ons weggelegd, Jij haalt ons uit de nacht!

Liturgische kleur: wit

De Stamboom. Het fotoalbum links met een witte Lelie: symbool voor Maria, onschuld, zuiverheid. Haar naam betekent ster van de zee (onzeker). Rechts: De ster, één grotere ster die verwijst naar de geboorte van Jezus, de ster die ook de wijzen volgden. Jezus zelf wordt ook wel de Morgenster genoemd. Als de Morgenster aan de hemel verschijnt, is dat het teken dat de nieuwe dag begint. De sterren op de blauwe stof( de kleur van Maria) verwijzen naar de talrijke nakomelingen van Abraham, zowel letterlijk als figuurlijk, omdat hij de vader van alle gelovigen genoemd wordt.

Stro: symbool voor de stal.

 
Zondag 15 december 2013 3e Advent

Zondag 15 december 2013 3e Advent

 

Toekomst schenken   Ruth 4 en Matteüs 11, 2-11 15

Noömie heeft alles verloren. Ze keert terug naar Bethlehem. Ruth blijft haar schoonmoeder trouw. Ze schenkt uiteindelijk een zoon: een nieuwe toekomst.

Ruth, de vrouw uit Moab, geeft weer adem aan Gods woord. “Ik  blijf bij jou,”  heeft zij gezegd; het wordt nog steeds gehoord.

Uitleg:

Liturgische kleur: roze (licht dat doorbreekt)

De stamboom. Het fotoalbum: aan de linkerkant een zacht roze vrouwelijke bloem- met klimop symbool voor Ruth-- haar naam betekent vriendschap, de getrouwe.

Aan de rechterkant; korenaren en brood. Bethlehem betekent “broodhuis”. Noömie, ooit met haar gezin gevlucht voor de honger, keert samen met haar schoondochter Ruth terug naar Bethlehem .Als Ruth korenaren gaat verzamelen op het land van Boaz, begint voor hen beide een nieuw leven.

 
Zondag 8 december 2013 tweede Advent

Zondag 8 december 2013 tweede Advent


Toekomst veilig stellen         Jozua 2 en Mattheus 3: 1-12
Rachab
Opnieuw lijkt de toekomst in gevaar te komen. Maar Rachab biedt onderdak en uitzicht en stelt zo de toekomst van het volk veilig.
Jericho, waar ligt je hart, wat vindt een mens in jou?
De rode draad van liefde hecht ook Rachab aan Gods trouw.

uitleg:
Liturgische kleur paars
Links de stamboom. Het fotoalbum, links twee rode rozen: een open rode roos symbool voor Rachab: haar naam betekent ruim, open, wijd. Rachab opent haar huis voor de verspieders omdat ze weet heeft van de God van Israël en gelooft in zijn kracht. Daarom worden zij en haar familie niet gestraft als Jericho wordt ingenomen.  De gesloten roos staat symbool voor haar huis, dat zij niet gesloten houdt .Aan de rechterkant Het rode (scharlaken koord) dat Rachab gebonden heeft, wordt tot levensdraad voor het hele volk.
Druiven staat symbool voor het beloofde land.

 
Zondag 1 december 2013

Zondag 1 december 2013

 


 

Toekomst afdwingen
Genesis 38
Tamar
Ze draagt mooie kleren (niet meer de weduwedracht) en heeft zich mooi
opgemaakt. Achter haar zien we vaag drie broers en iets scherper haar
schoonvader Juda, met staf en zegelsnoer in zíjn hand.
Tamar wil niet leven in de schaduw van de dood.
Zij zoekt een toekomst,
zoekt het recht;
zo maakt God mensen groot.

Uitleg:
Onder de schikking een paars kleed,teken  van boete
De stamboom.
Fotoalbum  met aan de linkerkant een mooie
orchidee symbool voor Tamar. Zij draagt mooie kleren ( geen
weduwedracht).
Aan de rechterkant ziet u enkele symbolen: betekenis van de naam Tamar
(dadel)palmboom. In Israël is de palmboom een beeld van de rechtvaardige.
Wat Tamar doet is terecht: zonder kinderen is er letterlijk geen toekomst.
Een snoer, een zegelring, dat was namelijk het onderpand dat Tamar aan
Juda vroeg.

 

 

 
Dankdag voor gewas en arbeid 2013

Dankdag voor gewas en arbeid 2013

Looft den Heer, die al wat leeft,

dagelijks zijn  spijze geeft,
die ons laaft en die ons voedt.
 Eeuwig is Hij trouw en goed.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitleg

Open handen als dankzegging voor het goede dat wij mochten ontvangen.
Het graan en de druiven ; van de druif wordt wijn gemaakt, dat samen met het brood het teken is van de maaltijd van de Heer.
Daaronder vruchten, groenten en bloemen die verwijzen naar de zonnebloemen teken van het geloof.

 
Start zondag

Start zondag

.
Efeziers 3: 14-21
Met hart en ziel  geloven.  Gods liefde en trouw uitstralen, kleur en glans geven, hier en in de wereld.
De kaars symbool voor het licht van God
Het hart rode rozen: Gods liefde en de kracht van zijn Geest
De zonnebloem symbool voor het geloof en de hedera Gods trouw.
kleurige bloemen:  met kleur en glans het geloof  laten zien en uitdragen.

 
Ruth 1

Ruth 1

Naomi heeft in Moab haar man en twee zonen verloren. Nu er weer te eten was in Juda keert zij vanuit Moab weer terug naar huis.
Samen met haar schoondochter Ruth.

 

uitleg:

Lavastenen, jute en distels teken van het verdriet en lijden.
Naomi:(mara) verbitterd door het lijden (Alsem blad)
Ruth: zonnebloem en hedera  teken van geloof en vertrouwen  in de levende God waartoe zij bij wil horen.

Gerst: teken van het begin de de oogst .Er is weer brood in het Broodhuis.

 
Oudste groep van de kindernevendienst neemt afscheid

Oudste groep van de kindernevendienst neemt afscheid

.
Uitleg:

Wit bloemstuk: symbool voor de kindernevendienst.
Bont gekleurd  bloemstuk:  symbool voor de gemeente.
6 vaasjes met witte gerbera’s: symbool voor de kinderen die afscheid nemen.

De zes kinderen gaan over de brug en maken de stap naar de kerk, waar zij in liefde en warmte ontvangen worden
 

 
Pinksteren 2013

Pinksteren 2013

Smeulend onder as, bijna uitgegaan,
Door het waaien van de Geest wakkert het weer aan.
Onuitblusbaar vuur, ongekende kracht,Wil voor ons een baken zijn, waakvlam in de nacht.

Pinksteren: kleur rood
Houtblokken bijna gedoofd , maar door het vuur van de Geest weer in vlam gezet.
Het boeket : vormt één gemeenschap van geloof, dat door het vuur van de Geest is samengesmeed.
Lichtjes: het licht van de Geest gaat als een vlam met een ieder van ons de wereld in.

 
Hemelvaart 2013

Hemelvaart 2013

Nadat de apostelen met Jezus hadden gesproken  werd hij omhoog geheven, een wolk nam hem mee en  hij verdween uit het gezicht.

Gras is het symbool voor de aarde
Blauwe wilde hyacinten symboliseren de apostelen
Fluitekruid symbool voor de wolk waarin Jezus werd omhooggeheven
.
 

 
Gebed voor de koning

Gebed voor de koning

.
God wij willen U verhogen Koning tot in eeuwigheid,
Laat Uw Geest hem nu vervullen, tot getrouwe dienstbaarheid.
Geef hem wijsheid, kracht en inzicht, moed, dat niets hem ooit verwart, zegen hem en maak hem voluit tot een koning naar uw hart.

 

 

Oranje: kleur voor de koning van Oranje
Kroon: symbool voor de kroning van de koning
Oranje tulpen rond de kroon;symbool voor het gebed                                                    

Kaars: aan God vragen wij om een zegen voor de koning
Bijbel: Gods woord  van liefde, wijsheid, kracht, moed
Rood,wit en blauw:  symbool van de Nederlandse vlag

 

 
Pasen 2013

Pasen 2013

Thema: “Nieuw leven”     Johannes  20: 1- 18

Op de derde dag ontdekten Maria en de anderen dat het graf leeg is. Jezus is niet dood, hij leeft! God geeft nieuw leven, zijn weg gaat verder dan de dood.

Nieuw leven, gegeven
Door woorden die soms even
Je raken en verwarmen
Je troosten en omarmen
Ze zijn voor jou geschreven

 

Onder de schikking een witte lap.
Graf van wilgentenen in een ICHTUS vorm:( Jezus Christus Gods Zoon en verlosser).
In de tuin witte bloemen .
De steen ligt naast het geopende graf.
De windsels zijn opgerold bij het graf.
De ronde kaars in de opening van het graf. Nieuw leven !

 
Palm Pasen 2013

Palm Pasen 2013

Thema:” Wat gebeurt hier” 2 Sam 15: 13- 31   Matt 21: 1- 9
                                              

David vlucht uit Jeruzalem voor Absalom. Velen volgen David. “Hosanna voor de Zoon van David”. Wat beteken die woorden precies?

Zoals David vertrekt, trekt ook Jezus armoedig op een ezel Jeruzalem binnen. Ook Jezus weende over het lot van de stad. En niet veel later zou ook Jezus zeggen: “Laat Uw wil geschieden”David nam het recht niet in eigen hand, hij erkende Gods gezag.

Onder de schikking jute en houtsnippers: Boete
Twee stronken: verbinding tussen de generaties, Vader en Zoon, oud – jong, verleden – toekomst.
De palmtak verwijst naar de uittocht van David, maar ook naar de intocht van Jezus in Jeruzalem.
De rode roos verwijst naar Jezus.
De palmtakken staan symbool voor het Hosanna, voor de Zoon van David.

 

 
5e zondag veertigdagentijd 2013

5e zondag veertigdagentijd 2013

Thema: Absalon grijpt de macht  2 Sam 15: 1- 12

Absalon de zoon van David, staat bij de stadspoort. Hij wil graag koning worden in plaats van zijn vader. Hij vertelt de mensen als ik rechter wordt geef ik iedereen gelijk! Vers 10. Zodra het geluid van de ramshoorn klinkt, moet bekend gemaakt worden dat Absalon in Hebron is en  uitgeroepen tot koning.

Wat te kiezen, leven, dood, afgod geld , genadebrood?
Alles houden wat ik heb, of mij geven, gaandeweg?

Wat mij vasthoudt, wat mij heeft, wat mij werft en wat mij leeft, in het vele, geld en goed, aarden schatten , overvloed.

Die mij vasthoudt, weegt en wikt, die mij voedt en mij verkwikt, is de Ene, goed is God, hemelschat, genadebod.

Wat te kiezen, leven, dood, afgod geld, genadebrood?
Alles houden wat ik heb, of hem volgen op zijn weg.

Onder de schikking jute en houtsnippers teken van boete . Twee stronken verbinding tussen generaties, vader-zoon, heden-toekomst.
Palmtak achter de twee stronken teken van Palmpasen waar we beginnen.
Ramshoorn: de bekendmaking van Koning Absalon in Hebron.  Chrysant (Koning Absalon) met daarachter een slinger van bloemen: symbool van de 200 genodigden uit Jeruzalem die de koning vergezelden naar Hebron
.

 
4e zondag veertigdagentijd 2013

4e zondag veertigdagentijd 2013

 

Thema: Zorgen    2 Samuël 14: 1- 24
 

Absalon is het zorgenkindje van David. Een wijze vrouw helpt David. David opent zijn hart en laat zijn zoon Absalon terugkomen. Nieuw leven is mogelijk als je durft te kiezen voor die andere weg.
Voor alle keren dat we onze deur gesloten hielden
Geen aandacht hadden,vragen wij: Geef ons een nieuwe kans God
Voor alle keren dat we iemand uitsluiten, buiten onze kring plaatsen, vragen wij: Doe ons opnieuw beginnen,God
Voor alle keren dat onze woorden onherbergzaam zijn, hard, minachtend en veroordelend, vragen wij: Geef ons een nieuwe kans God
Voor alle keren dat de vreemdeling in ons midden gewond wordt door muren van wantrouwen en vooroordelen, vragen  wij: Doe ons opnieuw beginnen, God
Gij  groter dan ons hart
Geef ons nieuwe ruimte vernieuw ons hart doe ons opengaan nar elkaar in Uw naam Amen
Onder de schikking een jute lap en houtsnippers en een roze lap het licht breekt door
Twee stronken: verbinding tussen de generaties, Vader en Zoon, oud en jong, verleden – toekomst
Palmtak: achter de twee stronken symbool van Palmpasen waar we beginnen.
Roze kaars: Vrouw uit Tekoa, zij hoopt het licht weer te brengen in beider leven.
Bloem in prikkeldraad: Absalon in ballingschap.
 

 
3e zondag veertigdagentijd 2013

3e zondag veertigdagentijd 2013

Thema: De dood van Davids zoon en de geboorte van Salomo”.  2 Samuël 12: 16 – 25

David die verdrietig op de grond zit te bidden. Hij is inmiddels koning geworden, maar in zijn verdriet heeft hij zijn koningsmantel weer uitgedaan. Hij hoopt dat zijn zoon beter wordt. David toont berouw en zo krijgt hij een nieuwe kans.
David troostte zijn vrouw Batseba. Hij sliep met haar en ze kregen een zoon die hij Salomo noemde. De Heer had het kind lief en gaf het bij monde van de profeet Natan de naam Jedidja,” Lieveling van de Heer”.

Doe ons nieuw leven zien, God. Door dood en verval heen. Wek in ons nieuwe kracht door alle moedeloosheid en verdriet heen. Geef nieuwe vrucht aan wat gestorven is. Dat niet de dood zinloos is, maar toegang tot een nieuw leven in Christus Jezus onze Heer.

 

Onder de schikking Jute en houtsnippers: boete
Twee stronken: verbinding tussen generaties, vader en zoon, oud – en jong, verleden en toekomst.
Palmtak: symbool van Palmpasen waar we beginnen
Schaal met water met daarin een roos die door het water weer omhoog komt: en een ronde kaars symbool voor  nieuw begin. David toont berouw en krijgt zo de kans om opnieuw te beginnen. David weet: gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt, gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.
 

 
2e zondag veertigdagentijd 2013

2e zondag veertigdagentijd 2013

24 februari

Thema: “Slaan of verdergaan”
Lezing: 1 Samuël 24

David vlucht naar de bergen. Saul zoekt hem, maar vindt hem niet. David spaart het leven van Saul.
Toen barste Saul in tranen uit en zei: Jij staat meer in je recht dan ik, want jij hebt kwaad met goed vergolden.”
Uitleg schikking :
Onder de schikking een jute lap en houtsnippers: boete
Twee stronken: verbinding tussen de generaties, Vader en Zoon, oud – jong, verleden – toekomst.
Palmtak achter de twee stronken symbool van Palmzondag waar we beginnen.
Strook rode stof”mantel van Saul” met rode bloemen, mes: verwijst naar de mogelijkheid van David om Saul te doden. Maar dat is niet wat God wil.

Waar is David? Weet jij het misschien?
Waar is David? Heb jij hem gezien?
Ik zoek hem overal, in berg en dal,
Maar ik heb hem nog niet gezien.
Koning Saul! En uw soldaten!
Kijk hier ben ik, ziet u mij staan?
Waarom wilt u mij toch kwaad doen?
Ik heb U geen kwaad gedaan.
Koning, toen u lag te slapen, pakte ik Uw scherpe zwaard.
Deze stof komt van uw mantel, maar uzelf heb ik gespaard.
Koning, toe u lag te slapen, pakte ik uw kruik en speer.
God beschermt mij voor uw plannen, ik vertrouw op God de Heer.

 
1e zondag in de veertigdagentijd

1e zondag in de veertigdagentijd

Zondag 17 februari 2013 

.

Thema: “Muziek”. Lezing: 1 Samuël 16: 14- 23.

Koning Saul is somber, niemand kan hem opvrolijken. Maar dan komt David. Als hij muziek maakt, voelt Saul zich beter.

David speelt voor  Saul.

Ik wil voor u spelen               Ik wil voor u spelen
Het lied van de Heer              op harp en op lier
In lieflijke tonen                     met zuivere klanken
De vrede zal komen                mijn God hiervoor danken
Uw hart weer verblijden         dan zult u ontvangen
Mijn koning en heer.               De rust die u zoekt.

Onder de schikking jute en houtsnipper: boete
Twee stronken: verbinding tussen de generaties Vader en Zoon, oud- jong, verleden – toekomst.
Palmtak: achter de twee stronken: symbool van Palmzondag waar we beginnen.
David: Een bloem
Lier : verwijst naar David die muziek maakt voor Koning Saul.
 

 
Bevestiging ambtsdrager 13 januari 2013

Bevestiging ambtsdrager 13 januari 2013


Kom uit de hemel tot ons neer, vervul ons met uw Geest, o Heer, Gij die uw kinderen bevrijdt om U te dienen wereldwijd.
Bewaar hen, die hier voor U staan, dat zij hun weg met vreugde gaan; geef aan uw engelen bevel hun trouw te zijn  als metgezel.
Dat zij uw volk, de honger moe, op handen dragen naar U toe, om na verzoeking en woestijn met overvloed gevoed te zijn.
Kom Heiland, die ons hart geneest; kom Vader, Zoon en Heilige Geest en maak ons vrolijk in dit uur, o bron, o brood, o vreugdevuur.

Liturgische kleur rood: vreugdevuur

Kaars: het goddelijk licht
Driehoek : Drie ene God 
Kleuren: wit: geloof en het geroepen zijn,
                Groen: buxus: hoop
                 Rood: de roos de liefde en geheimhouding
Bijbel: het woord van God
Blauwe geurende hyacinten: gaan in vreugde en met Gods trouw.

 
Driekoningen Matt 2: 10- 12

Driekoningen Matt 2: 10- 12

 

Met blijdschap omdat ze de ster hadden ontdekt vonden ze het Kind met Maria zijn moeder. Ze wierpen zich neer en aanbaden hem. Ze haalden geschenken te voorschijn, Goud wierook en mirre.

De ster met de 3 kaarsen ( de koningen)
De kribbe met het Kind en het goud  symbool: koningschap van Jezus
Witte tulpen: teken van aanbidding
Wierook en mirre vreugde en zegen
Een zwachtel en doorntak teken van lijden dat komt.

 

 
1e kerstdag 2012

1e kerstdag 2012

Er is licht:           Jesaja 52: 7- 10  en Johannes 1: 1- 14

De profetie uit Jesaja benadrukt de vreugde om de komst van de Heer.
Dat licht hebben we nodig om de donkere achtergrond van Johannes te kunnen aanhoren. De koning die verschijnt, blijkt uit het vervolg van Jesaja 52, ook de lijdende knecht des Heren te zijn. Maar dan geldt ook het omgekeerde, dat de lijdende knecht, de verachte en versmade mens, de koning van God is. Dat is de reden tot vreugde.            


                     Lied 140: 1 uit Tussentijd
Uitleg:
De lantaarn “het Licht”in het midden van de schikking :er is licht in het donker. Daaromheen een feestelijke witte schikking: kleur van vreugde. Zilveren ballen: wij hebben op de 2e advent uitgezien naar een wereld waarin zilver zuiver is, waarin het spreken oprecht is.

 
Vierde advent 2012

Vierde advent 2012

In verwachting.        Micha 5: 1-4a  en Lucas 1: 39-45

Micha de profeet wijst ons de weg naar Bethlehem in Efrata, van daar uit zal iemand voorkomen die voor Jahwe over heel Israël zal regeren. En in Lucas 1: vers 39 lezen we dat Maria door het bergland op weg is naar haar tante Elisabet voor een ontmoeting: beiden zijn in verwachting.    Gezang 66 vers 1 en 2

Uitleg onder de schikking een paars kleed.
Een vrolijke weg van berkentakken en witte bloemen.
Maria die in verwachting is gaat op weg naar Elisabet om haar te vertellen wat haar is overkomen. Stenen langs de weg symboliseren het berg landschap. Granaatappel: symbool voor vruchtbaarheid.
Lantaarn met kaars: er komt licht in het donker.

 
3e advent 2012 zondag Gaudete (Verheugt u)

3e advent 2012 zondag Gaudete (Verheugt u)

Het feest komt eraan.  Sefanja 3: 14- 20

De profeet Sefanja jubelt het aan het slot van zijn profetie uit: “Jubel, gij dochter van Sion”. En daarmee loopt hij ver vooruit op de komst van de Messias. “De Heer, de koning van Israël, is in je midden”. (vs. 15) Ook, dat is een aspect van advent, van de verwachting waarin wij leven: dat we vooruitlopen op wat komt.  Gezang 98: 1.

 

Roze de kleur op de derde zondag van advent (licht dat doorbreekt) Roze boeket dat jubelt.
Lantaarn met kaars: er komt licht in het donker.

 
2e advent 2012 Maak de weg vrij. Maleachi 3: 1-4

2e advent 2012 Maak de weg vrij. Maleachi 3: 1-4

Maleachi spreekt over een bode, die de voorbode is van de dag die zal komen. Of beter gezegd van de Heer van de hemelse machten, die zal komen om recht te spreken.
We verlangen met heel ons hart naar licht in onze duisternis.  Gez. 126 vers 2


Zilveren schaal: we zien uit- en kunnen ook niet anders – naar een wereld waarin zilver zuiver is, waarin spreken oprecht is.
2 takken een weg die breed uit loopt (maak de weg vrij)
In het midden van de weg een bloemstuk  (de  bode).
Brandende lantaarn: er komt licht in het donker.

 
Zondag 2 december 2012 1e advent kleur : paars

Zondag 2 december 2012 1e advent kleur : paars

De Koning komt.              Zacharia 14: 4- 9

De profeet Zacharia spreekt over de jongste dag, wanneer de Heer koning zal zijn over de hele aarde. Gezang 126:1

De kroon staat symbool voor: verwachting dat de Heer koning zal zijn  over de hele aarde.
Bloemen in knop beeld van verwachting.
Groene takken verwijzen naar eeuwig leven.
Lantaarn met kaars: er komt licht in de duisternis.

 
Einde kerkelijk jaar 2012

Einde kerkelijk jaar 2012

Witte roos: symbool van zuivere liefde voor de overleden
Doopvont hier mochten zij het teken van het verbond met God ontvangen

 

 

Dorre bladeren: teken van het afgestorven zijn, daartussen de kruisjes met de namen van de overledenen

Het witte kleed , de glazen vaas met  hedera en de witte rozen  geeft aan: dat wij mogen geloven en vertrouwen dat God met hen verder gaat.

Aan het doopvont hangen de sterretjesvan hen die gedoopt zijn.

 
Hemelvaart van Elia 2 Koningen 2: 1-18

Hemelvaart van Elia 2 Koningen 2: 1-18

Groene plant :symbool voor de 50 profeten

Opgerold blad: symbool voor de mantel van Elia die daarmee op het water slaat  en het water wijkt.(blauwe stof)
Schaal met rode bloemen en een gerbera symbool voor de hemelvaart van Elia.
  Elisa:Twee gerbera’s  symbool voor (de ogen) het zien dat Elia was weggenomen door de Heer. (licht)
Groene bladeren: de mantel van Elia, waarmee Elisa op het water slaat en ook nu wijkt het water.
De profeten zeiden : De geest van Elia is op Elisa  neergeslagen. 
 

 
Dankdag voor gewas en arbeid

Dankdag voor gewas en arbeid


Dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus verlangt.
                               
                                               1 Tessalonicenzen 5 : 18

 
Startzondag 16 september 2012

Startzondag 16 september 2012

 

 

 

 

Thema: geloof, hoop en liefde.

Als bron van mijn leven

Waar twee of drie in uw naam
Geloof delen,
Hoop koesteren’
Liefde schenken
Elkaar de hand toe steken,
Elkaars zwakte dragen
Elkaar levenskracht geven,
Daar bent U in hun midden
Als bron van leven.

Het kruis met zonnebloemen: symbool van de levende Heer (het Christelijk geloof)
Het groene anker: teken van hoop en standvastigheid
Het witte hart met rozen  en gipskruid: zuivere liefde , vreugde ,omdat wij deze nieuwe start feestelijk en vol vertrouwen (hedera) willen beginnen.

Rode gladiolen , rozenbottels en pluimen teken dat het startschot is gegeven. 
Rode gladiolen : vuur van de Geest
Pluimen: rook teken dat het begint
Rozenbottels: zaden van liefde

 
Pinksteren 40 jaar Opstandingskerk

Pinksteren 40 jaar Opstandingskerk

Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde “

Het kruis is het symbool van de opgestane Heer

Het groene anker is het beeld van hoop en standvastigheid

Het hart met rode rozen   symbool voor de liefde  die alle verstand te boven gaat en de Heilige Geest die ons daartoe inspireert.
 

 
Pinksteren 40 jaar Opstandingskerk

Pinksteren 40 jaar Opstandingskerk

Gezang 477  Geest van hierboven

In het doopvont :

De bloemen in het doopvont zijn  het symbool voor de gemeente  in het Licht van de Paaskaars, teken van de opgestane Heer
De vogel staat symbool voor de Geest van Pinksteren.
 

 
Pasen 2012

Pasen 2012

Thema:”Anders”
Ezechiël 37: 1- 14
Johannes 20: 1- 18

De Heer vroeg mij: “Mensenkind, kunnen deze beenderen weer tot leven komen?”Ik antwoordde: “Heer. Mijn God, dat weet U alleen”. Dit zegt God, de Heer: “Beenderen, ik ga jullie “nieuwe adem geven zodat jullie tot leven komen. Ik zal jullie pezen geven, vlees op jullie laten groeien en jullie met huid overtrekken. Ik zal jullie adem geven zodat jullie tot leven komen, en jullie zullen beseffen dat ik de Heer ben.

U zij de glorie, opgestane Heer,
U zij de victorie, U zij alle eer!
Alle menselijk lijden hebt gij ondergaan
Om ons te bevrijden tot een nieuw bestaan:
U zij de glorie, opgestane Heer,
U zij de victorie, U zij alle eer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onder de schikking een lap van jute
Ezechiël de profeet: stronk met aan de voet wat stenen:hardheid.
Gods woord: boekrol open.
De opgestane Heer: witte doek : teken van de opstanding Een schikking van witte rozen, bloesem, ceder en klimop(trouw) in een lemen pot.
 

 
6e zondag 40 dagentijd Palmpasen 2012

6e zondag 40 dagentijd Palmpasen 2012

Thema: “Voor de verandering”
Ezechiël 33: 21- 33
Marcus 11: 1-11

Ze komen in grote groepen naar je toe en nemen tegenover je plaats, ze luisteren naar je woorden maar handelen er niet naar. Ze hebben hun mond vol van liefde, maar ze denken alleen aan hun eigen voordeel...Ze horen wel wat je zegt, maar ze handelen er niet naar. Maar als het onheil komt – en het komt! -  zullen ze beseffen dat er in hun midden een profeet was.”

Onder de schikking een jute lap: teken van boete
Ezechiël de profeet: Stronk met aan de voet wat stenen hardheid)
Gods woord: open boekrol
Rond Ezechiël: de kleur rood (palm zondag). Rode rozen jij bent voor hen niet meer dan een zanger van liefdesliedjes(vers 32).
Een kring van rode rozen(liefde) in bladeren gerold tussen het puin: ze hebben de mond vol liefde. Ze komen in grote groepen, ze luisteren wel maar blijven gesloten, ze doen niet wat er gezegd wordt.

 
5e zondag 40 dagentijd 2012

5e zondag 40 dagentijd 2012

Thema: “Een weg te gaan”
Ezechiël: 33: 1- 20
Johannes 12: 20- 43

Profeten spreken oordelen uit. Ezechiël ook: het zal niet goed aflopen met Jeruzalem. “Onheilsprofeten”noemen we hen. Toch gaat het nooit om het onheil of om de slechte afloop. De aankondiging van het oordeel is bedoeld als een oproep tot bekering. God zegt:”Ik wil dat het volk een andere weg inslaat en blijft leven. Kom toch terug van de heilloze weg die jullie zijn ingeslagen, keer om, want waarom zouden jullie sterven, volk Israël?”
De liefde van God vernieuwt het leven telkens weer. Gaan wij in op zijn aanbod?

Onder de schikking jute: teken van boete
Ezechiël de profeet: Stronk met aan de voet wat stenen:teken van hardheid.
Gods woord: Boekrol gesloten
Om het volk te waarschuwen: Ramshoorn.
Twee wegen: Een met donkere bloemen ( heilloze weg)
Andere weg met lichte bloemen (goede weg)

 
4e zondag veertigdagentijd 2012

4e zondag veertigdagentijd 2012

Thema: “Kijk wat je hebt”
Ezechiël 17: 22-24
Johannes 6: 1-15

Het topje van een hoge cederboom wordt het begin van een nieuwe boom. God zelf zal het tere twijgje wegplukken en planten, er zal een nieuwe boom groeien, het zal takken dragen en vruchten voort brengen. In de takken van de boom zullen vogels wonen. Alle soorten vogels zijn er”.
Midden in het verdriet en de chaos van deze wereld zien mensen uit naar Gods nieuw begin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jute: teken van boete
Ezechiël de profeet: Stronk met aan de voet wat stenen.(symbool van hardheid)
Gods woord: open boekrol
Gods nieuw begin: Een berg van mos, met een twijgje van de Ceder, puin (chaos)Vruchten van de ceder en een vogelnestje.
Roze is de kleur van het licht dat doorbreekt.

 
3e zondag 40 dagentijd 2012

3e zondag 40 dagentijd 2012

Thema: “Het gaat om jou!”
Ezechiël: 14: 12-23 en Johannes 2: 13- 22

God spreekt een oordeel uit over Jeruzalem. De laatste mensen die daar wonen zullen te maken krijgen met honger, oorlog, wilde dieren en pest .Wie zal het overleven? Stel er wonen nog drie rechtvaardigen zoals Noach, Daniël en Job. Zal dat helpen? “Nee”, zegt God.
ik zou die drie redden, maar de rest oordelen”. En toch, toch zullen er mensen ontkomen en in de ballingschap terechtkomen. “Dan zullen jullie de misdaden zien die ze hebben begaan en jullie begrijpen waarom ik de stad heb bestraft”. Gods oordeel loopt niet uit op vernietiging. Hij begint telkens opnieuw. Geduldig en genadig.

Uitleg:
Jute onder de schikking: teken van boete
Ezechiël de profeet: Stronk met aan de voet stenen symbool van hardheid.
Open boekrol: Gods woord
Puin en bloemen: mensen tussen de puinhoop van Jeruzalem. God spreekt een oordeel uit en bestraft de stad Jeruzalem.

 
Biddag voor gewas en arbeid.

Biddag voor gewas en arbeid.

Witte tulpen als teken van gebed om de zegen  voor het
werk van onze handen op deze aarde.
Groene bol: de wereld

 

 
2e zondag 40 dagentijd 2012 Thema:” Een groter verhaal”

2e zondag 40 dagentijd 2012 Thema:” Een groter verhaal”

Ezechiël 2: 22- 27
Marcus 9: 2- 10

Ezechiël krijgt als profeet wonderlijke opdrachten. Vaak moet hij letterlijk laten zien wat Gods bedoelingen zijn. Zo moet hij zich opsluiten in zijn huis. Een tijd lang maakt God hem stom, hij kan niet meer spreken.”Je mag hen niet meer waarschuwen, want ze zijn hoe dan ook opstandig”.
Later krijgt Ezechiël juist weer de opdracht om wél te spreken en Gods waarschuwingen te laten horen.
En wie dan luistert, die luistert, en wie niet luistert die luistert maar niet: het is immers een opstandig volk.

Uitleg:
Onder de schikking een jute lap: boete
Ezechiël de profeet: Stronk met aan de voet stenen, teken van hardheid.
Gods woord: open boekrol.
Israëlieten in ballingschap: Blok met takken dichtgebonden met touw met daartussen anthuriums
(oren die wel- of niet luisteren).

 
1e zondag veertigdagentijd. Thema: “Ben je er klaar voor”.

1e zondag veertigdagentijd. Thema: “Ben je er klaar voor”.

Ezechiël 3: 4 -15 , Marcus 1: 12 -15

We lezen  hoe Ezechiël geroepen wordt tot profeet.
Mensenkind , ga naar de Israëlieten, ballingen en breng hun mijn woorden over”. Meteen krijgt Ezechiël te horen
Dat ze vermoedelijk niet zullen luisteren, omdat ze niet naar mij luisteren”. En toch moet Ezechiël spreken.

O Heer, verberg U niet voor mij,wanneer ik mij verberg voor U. Gij weet het , ik ben bang voor U, ontwijk U en verlang naar U. O ga niet aan mijn hart voorbij.
En wees niet toornig over mij, wanneer ik U geen liefde bied. Ik noem U, maar ik ken U niet, ik buig mij, maar ik ben het niet en mijn gebed is tegen mij.

Uitleg:
Ezechiël de profeet:  Boomstronk met stenen : Ezechiël 3:8
Gods woord: Boekrol.
Israëlieten in ballingschap: Takken dicht gebonden en daartussen distels .
Deze schikking ligt op jute: teken van boete.

 

 
Bevestiging ambtsdragers

Bevestiging ambtsdragers

Het Woord  horen en verstaan, vanuit de diepte bewogen, vertalen in eigen woorden en inzet: barmhartig, bevrijdend, verzoenend,rechtvaardig, trouw. Grote woorden worden begrepen in kleine daden van liefde.

 

 

 

Bijbel: het Woord van God
Kaars: het goddelijk licht
Campanula: geroepen zijn
Visnet: gehoor geven
Rode gerbera’s: ambtsdragers
5 rode rozen: in vertrouwen, geheim
Hedera: Gods trouw, maar ook om trouw aan God te zijn

 
Oudjaar 2011

Oudjaar 2011

Uren, dagen, maanden, jaren,
vliegen als een schaduw heen !
Ach, wij vinden waar wij staren,
niets bestendigs hier beneên !
Op de weg die wij betreden,
staat geen voetstap die beklijft;
Al het heden wordt verleden,
schoon 't ons toegerekend blijft.

Dat de tijd hier 't al verover,
aan geen tijdperk hangt mijn lot;
Gij, Gij blijft mij altijd over,
Gij blijft eindeloos mijn God.
Welk een onheil mij ook nader,
'k vind in U mijn vrede weer;
Gij blijft, die Gij waart, mijn Vader,
wat verander, wat verkeer !

Uitleg schikking :
• ronde  krans  symbool voor de tijd
• Lava stenen en  dode takken  op bruine stof: de tijd die achter ons ligt, het verleden.
• Witte kaars: het Licht van God
• Witte stenen: fundament
• Drie witte rozen met buxus en hedera: Gods liefde en trouw voor elke dag
 

 
Kerst 2011

Kerst 2011

Kerst  Liturgische kleur: Wit

Koning in een kribbe

Lucas 2: 1 – 20

Vers 12
Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt’.

Later in Bethlehem


Vonden de herders Hem
’t Kind van Maria Gods eigen Zoon
Net als die herders toen
Willen wij het zelfde doen
Buigen voor Jezus met eerbetoon
Zoon van  God (Zoon van Maria)Maak ons rein
Laat ons als Maria zijn.

Schikking: Koning in een kribbe

 
4e advent 2011

4e advent 2011

Nazareth. Aankondiging van de geboorte van Jezus.

Lucas 1: 26 – 38

De engel Gabriël komt bij Maria op bezoek. Hij vertelt dat ze een bijzonder kind zal krijgen, de Zoon van God.

Meisje uit Nazareth
Door God apart gezet
Hij zond een engel vanaf zijn  troon
Die haar de boodschap bracht
Ik heb aan jou gedacht
Jij zult de moeder zijn van mijn Zoon
Hij zei:
Wees gegroet (ave Maria)
Wees vervuld van mijn Geest
Toen zei Maria stil
Ik wil als God het wil
Dat het gebeuren zal naar Zijn woord

Uitleg:

Stenen muur: symbool voor de stad Nazareth
Lelie: symbool voor Maria die de boodschap van de engel Gabriël ontvangt
De bijbel: het Woord van God.
In de adventskrans is de vierde kaars aangestoken

 
3e advent 2011 kleur: roze

3e advent 2011 kleur: roze

Rechters 13

De engel van God. Aankondiging geboorte Simson.

Manoach en zijn vrouw krijgen een bijzonder bericht. Ze zullen een zoon krijgen. Hij zal groot zijn in de ogen van God, hij zal een begin maken met de bevrijding van Israël.
Simson
Die de vossen heeft  gebonden
En de leeuw heeft aangevat,
Doet ten einde zelf de ronde’’
Draaiend in het grote rad;
Simson vorst onder de mensen zonnekind,
Die gekust werd en verraden, stekeblind.

Wat van Simson staat geschreven
In de heilige Schriftuur,
Van de zon, het licht der wereld,
Die de mensen doopt met vuur:
Zegevierend gaat hij onder in de nacht
Die z’n leven als een offer heeft volbracht.

kleur roze: het Licht dat doorbreekt, derde kaars is aan
Engel bedekt met tule, omdat zij niet wisten wie hij was.
Stenen en vlammend vuur: altaar om het geitenbokje te bereiden
 

 
2e advent 2011

2e advent 2011

2e  advent 2011                             liturgische kleur: paars


Bomen Koning
Staande op de berg vertelde Jotam het verhaal over bomen, die aan de wandel gingen en
een vergadering belegden om uit hun midden een koning te kiezen. De ene boom na de
andere bedankte voor de eer. De olijfboom wilde niet. Ook de vijgenboom weigerde. De
wijnstok bleek ook geen zin te hebben in het koningschap. Op het laatst werd de
doornstruik gevraagd. De doornstruik is een plant, die laag bij de grond groeit, niets nuttigs
voortbrengt, alleen maar steken en verwonden kan en verder snel ontbrandt en dan ook
gemakkelijk andere planten en bomen in brand steekt.
Die waardeloze doornstruik wilde wel. Hij voelde zich geweldig gestreeld door dit verzoek.
Het kwam helemaal overeen met zijn ambities. De doornstruik had namelijk een hele dunk
van zichzelf. Hij bood de andere bomen aan, dat zij in zijn 'schaduw' mochten toeven. Stel
je voor: de schaduw van een doornstruik. Wie daar een plekje zoekt, kan zich alleen maar
verwonden. Ja, de doornstruik wilde wel koning worden, maar dan moest er wel naar hem
geluisterd worden. Zo niet, dan zou uit 'zijn takken een vuur komen dat de ceders van de
Libanon zal verteren'

Wij mensen blijven dromen dromen              Wie in die dromen durft geloven
en vergezichten zien,                                      voelt zelf verandering,
een nieuwe aarde die gaat komen                   vertwijfeling en wanhoop doven
te vinden al misschien.                                    in blijde aarzeling

Wij dromen van de mensenrechten                 En licht en sterk, vol zachte krachten
die ieder mens dan heeft,                                 die onverzet'lijk zijn,
niet langer tegen onrecht vechten,                   bevechten wij de kwade machten
daar't recht van liefde leeft.                             die niet te tellen zijn.

Verdwenen zijn de dictaturen,                         Waar mensen putten uit de bronnen
gevangenschap en pijn,                                    van droom als werk'lijkheid,
verbanning en verdriet verduren,                     daar is Gods toekomst al begonnen
God zelf zal bij ons zijn                                   in onze levenstijd.
                                                                                                            
Marijke de Bruijne

 

Schikking: Bomenkoning

De kroon met de doorntakken in de kroon.
Onder de kroon de tak van de olijf met de olie
Een tak van de vijgenboom met vijgen en een druivenrank met druiven.

 
1e advent 2011 Rechters 5

1e advent 2011 Rechters 5

1e advent 2011             Rechters 5

Debora.

Onder de boom zit een wijze vrouw: Debora. Zij is rechter en profetes. Zij zingt een lied van bevrijding. Als je op zoek bent naar een koning, moet je te rade gaan bij rechter en profeten.


Israel, dank God de Heer,                          Toen ze Barak met zijn mannen zagen
want dit was geen leven meer,                  werd de vijand door paniek verslagen
leven vol geweld en tegenstand                en vluchtte iedere ooit stoere man.
in het ons beloofde land.                            En dankzij Jael, die dappere vrouw,
Niemand kon het land regeren,                weet de aanvoerder Sisera pas nou
totdat Debora op ging staan,                      wat geweld betekenen kan.
om met man en macht op weg te gaan   Het leven van strijd is gedaan,
en de vijand een les te leren.                     wij kunnen de zon zonder angst op
Debora is de moeder van Israel,               zien gaan.
zij gaf de mannen Gods bevel,                   Hij die het geweld zocht leeft niet meer.
zij gaf de mannen ook Gods kracht           Israel, dank God de Heer.
om te vechten tegen een sterkere macht.


Uitleg schikking:

Onder de palmboom (buxus)  die omgeven is met muziekpapier zingt Debora (hortensia)  haar lied van bevrijding.
Onder de boom gebroken glas en doornen teken van onrecht.
De schikking is verbonden (hedera) met de eerste adventskaars.

 
Einde kerkelijk jaar

Einde kerkelijk jaar

Witte roos symbool van zuivere liefde voor de overledene.

Doopvont: hier mochten zij het teken van de doop  het verbond met God ontvangen.

Bladeren  op bruine stof: teken van het afgestorven zijn, evenals de kruisjes van de overleden gemeenteleden.

De witte stof om de vaas: gaan naar het Licht. De witte rozen met hedera geeft aan: het vertrouwen dat God met hen verder gaat.


De  sterretjes aan het doopvont: symbool voor de kinderen die het afgelopen jaar zijn gedoopt. Zij mogen het leven in en het Licht gaat met hen mee.
 

 
Dankdag voor gewas en arbeid

Dankdag voor gewas en arbeid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

God, die leven hebt gegeven in der aarde schoot,
alle vrucht der velden moeten we U vergelden,
dank voor ‘t dagelijks brood.
 

 
Startzondag

Startzondag

Zondag  11 september 2011                               

Vol van liefde
Vol van liefde zond God zijn zoon naar de aarde.
Zo lief had hij de wereld.
Liefde kost veel en God betaalde de uiterste prijs, zijn zoon stierf.
God koos opnieuw de weg, door hem te laten opstaan uit de dood.
Geloof, hoop en liefde.
Het hart  van die liefde is in Jezus naar de mensen toegekomen. 

Het kruis en het  hart met rode rozen en blad van de wijnrank: Gods liefde voor jou en mij.
Het groene blad met daarop een tak van rode meidoorn : de gewonde mens die hulp nodig heeft.
Buigende tak eucalyptus: de barmhartige Samaritaan die naar hem omziet en hulp biedt.

 
Pinksteren Handelingen 2: 2-11

Pinksteren Handelingen 2: 2-11

De Geest des Heren heeft
Een nieuw begin gemaakt,
In al wat groeit en leeft
Zijn adem uitgezaaid.
De Geest van God bezielt
Wie koud zijn en versteend
Herbouwt wat is vernield
Maakt één wat is verdeeld.

7 rode rozen: symbool voor de zeven gaven van de Geest
Rood: de kleur van de heilige Geest vol van vuur , inspireert mensen.
Grassen: symbool voor de wind die door de wereld waait.
Neerdalende lijnen hedera: symbool voor de uitstorting van de heilige Geest.
12 verschillende bloemen:  symbool voor de apostelen die zich ieder in hun eigen taal over de wereld verspreiden om het evangelie te brengen. 

Graan : symbool voor het brood van het leven                            

 

 
Hemelvaart. Handelingen 1: 1- 11

Hemelvaart. Handelingen 1: 1- 11

Al  heeft Hij ons verlaten,

Hij laat ons nooit alleen.
Wat wij in Hem bezaten
Is altijd om ons heen
Als zonlicht om de bloemen
Een moeder om haar kind.
Teveel om op te noemen
Zijn  wij door Hem bemind.

Al is Hij opgenomen,
Houd in herinnering,
Dat Hij terug zal komen,
Zoals Hij van ons ging.
Wij leven van vertrouwen,
Dat wij zijn majesteit
Van oog tot oog aanschouwen
In alle eeuwigheid.

 

Gipskruid: symbool voor de wolk waarmee Jezus naar de hemel gaat.
Flesjes met blauwe bloemen en hedera: 11  apostelen kijkend naar de hemel
 

 
Afscheid Johan Wondergem als jeugdwerker.

Afscheid Johan Wondergem als jeugdwerker.

1 Johannes 4: 7- 12.

O grote God die liefde zijt,
O Vader van ons leven,
vervul ons hart,
dat wij altijd ons aan uw liefde geven.
Laat ons het zout der aarde zijn,
het licht der wereld klaar en rein.
Laat ons uw woord bewaren,
uw waarheid openbaren.

 

 

In de kleuren van JOP (jongeren organisatie de Protestantse Kerk Nederland)
Rood, Oranje, geel en wit: Gods glorie en luister.
Witte Rozen : Gods liefde voor ons
Rode rozen: Gods opdracht om elkaar lief te hebben.
 

 
Pasen 2011

Pasen 2011

Thema:” In de tuin”
De ontmoeting met Maria in de tuin.
Johannes 20: 1- 18

“Waarom huil je?” vroeg Jezus. “Wie zoek je?”Maria dacht dat het de tuinman was en zei: “Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.” Jezus zei: “Maria!” Ze draaide zich om en zei: “ Rabboeni!”(dat betekent Meester).

Uitleg schikking.
Het lege graf met de steen.
De kaars: het Licht van Pasen.
Een tuin vol bloeiende bloemen en bloesem met aan
De linkerkant een witte roos symbool voor Jezus en Maria gebroken witte roos met blauwe bloemen

 

 

 

In het vroege licht van         
De eerste dag
Staan,
Onbevangen,
In de tuin
De Levende vinden:
Als bloesem aan een dode tak
Als bol uit de zwarte aarde
Als stille schoonheid,
Wit als sneeuw.
De Levende
Die grenzen doorbreekt
Van dood en leven
Gloort in het groen
En straalt...
Open staan
Daarvoor.

Geef ons ogen
Om te zien
Wat leven
In uw Licht betekent.
 

 
Palmpasen

Palmpasen

Lezing: Matteüs 21: 1-11

Thema: Ontmoeting in de stad.
Jezus nadert Jeruzalem. Hij rijdt niet hoog te paard, maar komt als een zachtmoedige koning op een ezel de stad binnen. Zijn weg zal voeren naar het kruis, zijn dood, maar ook naar zijn opstaan uit de dood en leven in het Eeuwig licht. De ezel staat als lastdier voor eenvoud, niet voor macht en status. Zoals Jezus in de woestijn zich niet liet verleiden tot machtsvertoon, zo blijft hij ook nu, zittend op dit eenvoudige dier, bij de Bron van Licht. Dit verhaal herinnert ons eraan om ook bij de Bron van leven te blijven. Om vanuit dit Licht je talenten te ontwikkelen. Om dienstbaar te zijn aan de Levende, de
Scheppende. Om met open ogen iets te mogen zien van het Licht van de Ander in de mensen en alles wat op je pad komt, of met jou optrekt. Dat kan je verder dragen.

4 hoekstenen: gerechtigheid
2 bogen die elkaar kruisen:ontmoeting
Palmtakken en rode loper symbool op de weg van liefde voor Jezus.
Kaars: het Licht van God.
Kleur : rood.

Zachtmoedig,
Weet hebben
Van lijden,
Van angst,
Geen uitweg zien,
De weg gaan van
Een lastdier
En je welkom voelen,
Als dienstknecht
In het Licht van de Barmhartige.
Je gedragen voelen.

Geef ons ogen
Om te zien
Wat leven
In uw Licht betekent.
 

 
5e zondag 40 dagentijd

5e zondag 40 dagentijd

Thema: ontmoeting bij het graf Joh 11: 1- 44
Een van de ingrijpendste gebeurtenissen in het leven van
Jezus: zijn grote vriend Lazarus sterft.
Daarna riep hij:”Lazarus kom naar buiten!”De dode kwam te voorschijn, zijn handen en voeten in linnen gewikkeld, en zijn gezicht bedekt door een doek. Jezus, zei tegen de omstander: Maak de doeken los en laat hem gaan.
Liturgische kleur: paars (teken van ingetogenheid.)
jute: boete
4 hoekstenen: uiteinden der aarde (gerechtigheid)
2 bogen: die elkaar kruisen( teken van ontmoeting)
Schikking: tussen stenen en klimop rechtopstaande witte bloemen (opnieuw leven) Lazarus.

Uw Licht breekt door
Als we opstaan
Uit alles wat ons doodt,
en als we naar buiten komen,
Om ons te laten bevrijden
Van alles
Wat ons beklemt,
Wat ons vasthoudt,
Waarvoor de ogen sluiten.
Dan kunnen we
U tegemoet gaan,
Wandelen
Als vrije mensen
In het Licht
Van de Eeuwige.

Geef ons ogen
Om te zien
Wat leven
In uw Licht betekent.
 

 
4e zondag 40 dagentijd 2011

4e zondag 40 dagentijd 2011

Thema: Ontmoeting in het voorbijgaan Joh 9:1-13
In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. De gangbare conclusie is: hij of zijn ouders zullen wel gezondigd hebben. Jezus doorbreekt dat. Hij geneest de mandie vanaf dat moment niet alleen kan kijken maar ook echt “ziet”: hij herkent wie Jezus is.
4 hoekstenen: 4 uiteinden van de aarde: gerechtigheid
Liturgische kleur: roze het licht van Pasen breekt door.
Twee bogen die elkaar kruisen: ontmoeting
Drie roze hyacinten, waarvan één bedekt (de blinde)
Één in knop en één in bloei: Zien, niet zien, kijken en toch blind zijn.
De kaars : symbool voor het licht van God

In het voorbijgaan            
Opent u onze ogen.
Blind soms door
Kortzichtigheid,
Verduisterd door
Het verleden.;
U spuugt op het slijk
En maakt met wat grond
En speeksel modder,
Strijkt dat op ogen
En vraagt een mens
Om zich te wassen.
Herboren ziet hij
De aarde onder zijn voeten
Het water en het Licht,
Het leven om hem heen,
En weet zich
Met nieuwe ogen
Gezonden
Een weg te zoeken

Geef ons ogen
Om te zien
Wat leven
In uw Licht betekent.
 

 
3e zondag 40 dagentijd 2011

3e zondag 40 dagentijd 2011

Thema: Ontmoeting bij de bron.
Liturgische kleur: paars: ingetogenheid jute: nederigheid
4 hoekstenen: symbool 4 uiteinden van de aarde: gerechtigheid
2 bogen die elkaar kruisen: ontmoeting
Schaal met water: teken van het levende water. Wilg en gras: teken van het nieuwe leven
de kaars: het licht van God

Op zoek gaan                        
naar een bron,
naar water,
putten uit de diepte
stil staan
bij hen die ons voorgingen
in de zoektocht
naar bronnen van leven,
Jacob, Jezus, een Samaritaanse,
op zoek naar water
dat leven schenkt,
je verfrist en schoon wast.

Herboren staan
in dat Licht
een bron van leven
worden voor anderen.
Geef ons ogen
om te zien
wat leven
in uw Licht betekent

 
2e zondag veertigdagentijd 20 maart 2011

2e zondag veertigdagentijd 20 maart 2011

Thema: Ontmoeting op de berg. Matteüs 17: 1-9 (13)
Jezus zoekt met Petrus en de broers Jakobus en Johannes naar een hoge berg waar zij alleen kunnen zijn.
Daar verandert de gedaante van Jezus: zijn gezicht straalt als de zon en zijn kleren worden wit als het licht

Woestijn met bogen die elkaar kruisen: ontmoeting
Berg met drie witte bloemen symbool voor Jezus ,Mozes en Elia.
Kaars : het Licht van God
Vier hoekstenen: symbool voor rechtvaardigheid
Liturgische kleur: paars: ingetogenheid
jute: nederigheid
 

 

 

Stilte zoeken,   
Zoals Jezus
Op een berg
Om alleen te zijn,
En dan in een witte krokus
Licht zien,
De zon voelen stralen
Op je huid.
Licht dat je wilt omvatten
En in je wil wonen,
Je hart laat branden.
Afdalen om op weg te gaan
En in de wereld
In dat licht
Je weg te vinden.

Geef ons ogen
om te zien
wat leven
in uw licht betekent.
 

 
1e zondag Veertigdagentijd 2011

1e zondag Veertigdagentijd 2011

Thema: ontmoeting in de woestijn
Matteüs 4: 1-11
Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden.
Liturgische kleur: paars: ingetogenheid
jute: nederigheid
4 hoekstenen: symbool 4 uiteinden van de aarde: gerechtigheid
2 bogen die elkaar kruisen: ontmoeting
Witte bloem, zand en stenen en distels: de ontmoeting met de duivel
de kaars: het licht van God
Van klein naar groot: toeleven naar Pasen

 

Zoals Jezus in de woestijn
wijst op het licht van God,
en zijn kracht zoekt,
Niet in macht en bezit,
Maar in alles wat oplicht
in een ontmoeting met de ander,
Zo gaan wij op weg
deze veertig dagen
In het Licht van de Levende.

Geef ons ogen
om te zien
wat leven
in uw Licht betekent.

 

 
Biddag voor gewas en arbeid 2011

Biddag voor gewas en arbeid 2011

Het werk van onze handen zegen dat.

Tulpen : symbool voor het gebed
Hedera: in het vertrouwen
De handen: geopende handen om de zegen te ontvangen.
 

 
Bevestiging ambtsdragers 9 januari 2011

Bevestiging ambtsdragers 9 januari 2011

God heeft het eerste woord
Hij heeft in den beginne
het licht doen overwinnen.
Hij spreekt nog altijd voort.

God staat aan het begin
En Hij komt aan het einde.
Zijn woord is van het zijnde
oorsprong en doel en zin.

Boog: Gods trouw.
Witte rozen: God staat aan het begin en aan het einde.
Amarylles: overgang van oude naar het nieuwe jaar.
Bijbel en Gipskruid:Gods woord,dat Licht brengt.

In de boog 7 rode rozen (sub rosa) wat betekent in geheimhouding vertrouwen.

Het getal zeven : zeven gaven van de Geest: wijsheid, verstand, raad, sterkte, godsvrucht, wetenschap en ontzag voor God

 
Oud-Nieuw 2010-2011

Oud-Nieuw 2010-2011

God heeft het eerste woord
Hij heeft in den beginne
het licht doen overwinnen.
Hij spreekt nog altijd voort.

God staat aan het begin
En Hij komt aan het einde.
Zijn woord is van het zijnde
oorsprong en doel en zin.
 

lees meer >>
 
1e kerstdag 25 december 2010

1e kerstdag 25 december 2010

Kijk naar Betlehem Micha 5: 1-4a

Betlehem is maar een klein stadje, bijna niemand heeft er oog voor. Maar Micha wel! Hij vertelt dat uit Betlehem iemand zal komen die voor het volk Israël zal zorgen zoals een herder voor zijn schapen zorgt.

lees meer >>
 
4e advent 2010 Tel de sterren in de nacht Micha 7: 1-7, 18-20

4e advent 2010 Tel de sterren in de nacht Micha 7: 1-7, 18-20

Op de vierde zondag horen we dat Micha in de wereld om hem heen een hoop ellende ziet. Maar hij blijft ook vertrouwen, op de God die ooit aan Abraham zijn goedheid heeft beloofd.

lees meer >>
 
3e advent 2010 De weg van God Micha 6: 1-8

3e advent 2010 De weg van God Micha 6: 1-8

 

Micha ziet voor zich hoe mensen kunnen leven: recht doen en trouw zijn, en nederig de weg van God gaan.
JHWH hebt u gezegd wat goed is mens, en wat Hij van u verlangt: Hij wil niets anders dan dat u recht doet, trouw bent, en dat u in deemoed wandelt met uw God. Micha 6, 8
 

lees meer >>
 
2e advent Staakt uw wild geraas Micha 4: 1-8

2e advent Staakt uw wild geraas Micha 4: 1-8

Op de tweede zondag van advent lezen we over een visioen: Er zal een dag komen waarop er geen oorlog en strijd meer is. Iedereen zal zitten onder zijn vijgenboom, door niemand meer opgeschrikt. In de schaduw van de boom kun je tot rust komen.

lees meer >>
 
1e advent Waar droom jij van ? Micha 2

1e advent Waar droom jij van ? Micha 2

Micha vertelt dat er in de wereld veel slechte mensen zijn. Sommige mensen liggen zelfs ‘s nachts in bed al te bedenken wat voor slechte dingen ze de volgende dag weer kunnen doen, ze vernietigen het land. De Messias zal u uit ballingschap leiden. Hij die een bres slaat, gaat voorop, ze breken uit, ze trekken door de poort, ze gaan erdoorheen naar buiten. Hun Koning gaat hun voor, de Heer gaat aan het hoofd Micha 2: 13.

lees meer >>
 
Eind kerkelijkjaar 2010

Eind kerkelijkjaar 2010

Witte roos: symbool van zuivere liefde voor de overledene
Doopvont : hier mochten zij het teken van het verbond met God ontvangen.

lees meer >>
 
Dankdag voor gewas en arbeid 2010

Dankdag voor gewas en arbeid 2010

Het jaar neigt zich tot stille groet,
het rept een zomer lang tot zin,
nu in de herfst houdt het zich in
en spreekt uit volheid: God is goed.

Maar wij, de mensen, zijn te klein.
Wij doen of het het onze is
wat God ons geeft. Of aan`t gemis
der naasten wij niet schuldig zijn.

De honger gaat de wereld rond,
wij danken God voor overvloed.
O geef, Heer, dat de hand toch doet
wat wordt beleden met de mond,

En niet meer neemt, maar voluit geeft
aan alle mensen in de nood,
zoals Gijzelf u in de dood
hebt uitgedeeld, o brood dat leeft.
 

lees meer >>
 
De weduwe en de onrechtvaardige rechter Lucas 18: 1-8

De weduwe en de onrechtvaardige rechter Lucas 18: 1-8

 

 

 

 

 

 

 

 

De weegschaal : symbool voor recht, het afwegen van goed en kwaad
De gewichten geven aan dat het eerlijk gedaan wordt.De linker zwarte zijde en rot afval: symbool voor de rechter.

Bloeiende sedum: hemelsleutel
Blauwe bloemen: symbool voorde hemel
Buxus en palm : voor recht
Licht lila dahlias: bidden zonder ophouden om recht.

Het zaad van de zonnebloemen: symbool voor het geloof.
 

 
Startzondag 2010

Startzondag 2010

 
Pinksteren 2010

Pinksteren 2010

Pinksteren 2010. Liturgische kleur: rood

Pinksteren heeft met vuur te maken. De Geest van God, de Adem van Boven, werkt aanstekelijk. Mensen komen in beweging en vormen een unieke gemeenschap.

 

lees meer >>
 
Pasen 2010

Pasen 2010

Thema: “Het kan ” Exodus 14: 15- 15a. 15: 19-20

Als Mozes en de Israëlieten weg zijn uit Egypte, bedenkt de farao zich toch weer. Hij gaat hen achterna door de woestijn. God leidt het volk door de rode zee, op weg naar een nieuw begin. (De doortocht naar Pasen).

Met Mozes zijn wij meegegaan, omdat de Heer ons riep.
Wij zijn op weg naar Kanaän, maar ‘t water is zo diep.
En farao in onze rug, hij wil zijn slaven weer terug.
Daar komen de soldaten al, wij zitten in de val.

O Mozes, roep toch tot de Heer, het water is zo diep.
Er is voor ons geen uitweg meer, het water is zo diep.
Waar is t’beloofde paradijs? Is dit het einde van de reis
Dat wij verdrinken in de zee?Waarom nam jij ons mee?

Maar Mozes heft zijn staf omhoog:Al is het water diep,
De wind steekt op, de zee wordt droog,
En Hij die zelf ons riep,
Hij brengt ons naar de overkant,
Hij leidt ons naar ’t beloofde land.
Maar farao, met heel zijn stoet, gaat onder in de vloed.
 

lees meer >>
 
6e zondag in de veertigdagentijd 2010

6e zondag in de veertigdagentijd 2010


Thema: “Dood of leven?” Exodus 11: 1-10

Mozes vertelt de Israëlieten dat de farao hen nog steeds niet wil laten gaan. Maar God zal ervoor zorgen dat ze toch bevrijd worden.
 

Zomaar te gaan met een stok in je hand.
Zonder te weten wat je zult eten.
Zomaar te gaan met een stok in je hand
eindeloos ver is ’t beloofde land.

Zomaar te gaan, wordt het leven of dood?
Altijd maar banger, duurt het nog langer?
Zomaar te gaan wordt het leven of dood?
In de woestijn worden kinderen groot.

Zomaar te gaan, met Zijn woord als bewijs,
altijd maar lopen, altijd maar hopen.
Zomaar te gaan, met Zijn woord als bewijs;
straks wonen wij in een paradijs.
 

lees meer >>
 
5e zondag 40 dagentijd 21 maart 2010

5e zondag 40 dagentijd 21 maart 2010

 

Thema:”Hagel, hagel en nog eens hagel”
Exodus 9: 13-35

De farao wil de Israëlieten nog steeds niet laten gaan. Daarom gaat het zo hard hagelen als het nog nooit eerder gehageld heeft.

Eeuwige God.
Wij danken U voor de glorie van Uw Schepping.
Het mysterie dat ons verstand te boven gaat.
Wij danken U voor de aarde en het water, de zon en de wind, de dieren en de mensen, de culturen en de naties.
Breng ons ertoe te belijden hoezeer wij het leven hebben geschonden, Uw gave aan ons.
Sterk ons als wij proberen waar te maken dat de aarde en haar volheid van U is.

 

lees meer >>
 
4e zondag veertigdagentijd , 14 maart 2010

4e zondag veertigdagentijd , 14 maart 2010

Thema: “Farao” Exodus 7: 8- 25
Mozes en Aäron gaan naar de farao. Maar de farao wil niet naar hen luisteren,
ook niet als God wonderlijke dingen laat gebeuren.

Geest van opstandigheid Alfred C. Bronswijk

Kom in ons midden, geest van opstandigheid,
Die ons de moed schenkt om in te gaan,
Tegen alles wat kleineert, tegen alles wat het uitzicht ontneemt,
tegen alles wat misbruikt en schendt,
tegen alles wat onvrede brengt.

Kom in ons midden, geest van opstandigheid,
Die ons kracht geeft om mee te werken aan alles wat gerechtigheid bouwt,
aan alles wat tranen droogt,
aan alles wat leven bevordert,
aan alles wat strijdt tegen de dood.

Kom in ons midden, geest van opstandigheid,
die ons leert geloven in alles waarin liefde woont,
in alles wat kloven overbrugt,
in alles wat verzoening brengt,
in alles wat Christus de mensen heeft geboden.


 

lees meer >>
 
3e zondag 40-dagentijd

3e zondag 40-dagentijd

3e zondag in de 40 dagentijd 2010.
Thema: “Stenen, stenen en nog eens stenen.
Exodus 6:2-9, 28-7:7
Als Mozes aan de Israëlieten vertelt wat hij gaat doen, luisteren ze niet naar hem. Zij zijn moedeloos van het zware werk.
 

Gebed.                                                  Berthe van Soest.
Heer, vaak kan ik niet praten,
Zie ik dat er onrecht gebeurt
Maar gaat mijn mond niet open.

Heer ze luisteren niet,
Niet naar mij, ik ben maar klein,
Heb niet de goede woorden, durf het niet.

Heer, zie naar ons om, naar ons allemaal.
Geef ons woorden, durf en wilskracht,
Om te spreken, om onrecht te benoemen,
In ons gezin en op ons werk, in Nederland en in de wereld. Schenk ons woorden, geef ons durf en behoed ons.
 

lees meer >>
 
2e zondag in de 40-dagentijd

2e zondag in de 40-dagentijd

Thema: “De staf van God”. Exodus 4: 18- 31

Mozes gaat op weg naar Egypte, om te doen wat God
Hem heeft gezegd. Hij gaat niet alleen: zijn vrouw en kinderen gaan met hem mee. In zijn hand heeft Mozes
Een staf, als teken dat God hem zal steunen. Aäron ging
Mozes tegemoet.

 

lees meer >>
 
1e zondag 40-dagentijd 2010

1e zondag 40-dagentijd 2010

1e zondag 40 dagentijd 21 februari 2010
Thema: de roeping van Mozes. Exodus 3: 1- 18

lees meer >>
 
Doopdienst 7 februari 2010

Doopdienst 7 februari 2010

Exodus 2: 1 – 10.

Naar het verhaal van Mozes die gered is uit de doodsrivier is een schikking gemaakt.

 

lees meer >>
 
Fusiedienst Protestantse Gemeente te Terneuzen

Fusiedienst Protestantse Gemeente te Terneuzen

Kleuren, kleuren, allemaal kleuren:
Rood, oranje, geel , groen, paars en blauw.
God bedacht die prachtige kleuren.
Anders was alles zo grijs en grauw.

Het doopvont: Allemaal zijn wij gedoopt en verbonden als één kerk en één geloof.

 

De veelheid aan kleuren is het symbool dat wij als gemeente allemaal verschillend zijn en samen op weg mogen gaan in verbondenheid met de liefde en trouw van God.
 
 

 
Jaarwisseling 2009-2010

Jaarwisseling 2009-2010

gezang 398: 7
 

In goede machten liefderijk geborgen
Verwachten wij getroost wat komen mag.
God is met ons des avonds en des morgens,
Is zeker met ons elke nieuwe dag.



Het verdorde riet en zaaddozen is het oudejaar. Het nieuwe jaar verwachten wij.
De ring van hedera is het vertrouwen dat God met ons is elk moment.
 

 
1e Kerstdag 25 december 2009

1e Kerstdag 25 december 2009

 

In een stal in Betlehem.

Lucas 2: 1- 20

God zoekt mensen op – niet alleen in de tempel, maar ook in gewone huizen en in het bergland. Zelfs in een stal in het plaatsje Betlehem een plaats waar de Messias geboren wordt.

Een arme stal in Betlehem , heel klein en onbekend.
Daar wordt geboren ’t Kind van God dat
ons de vrede brengt.
Op bergen en in dalen, in tempel, huis en stal,
Gods liefde straalt waar mensen zijn.
Het licht schijnt overal.

lees meer >>
 
4e advent 2009

4e advent 2009

Heel het bergland.

Lucas 1: 57 – 80

Als Johannes geboren is, kan Zacharias weer praten.
En dat niet alleen, hij zingt net als Maria een loflied.

De steden van ‘tJudeese land,
Het berggebied rondom.
Daar gaat het nieuws van mond tot mond:
God ziet naar mensen om.
Op bergen en in dalen,
In tempel, huis en stal,
Gods liefde straalt waar mensen zijn.
Het licht schijnt overal.
 

lees meer >>
 
3e advent 2009

3e advent 2009

Het huis van Elisabet Lucas 1: 39 – 56

Maria gaat naar haar tante Elisabet, die net als zij een kind verwacht. Maria is zo blij, dat ze een vrolijk lied zingt over hoe God naar mensen omziet en hen bevrijdt.


De woning van Elisabet,
Ver van haar huis vandaan.
Daar zingt Maria ’t hoogste lied:
God heeft mij bijgestaan.
Op bergen en in dalen,
In tempel, huis en stal,
Gods liefde straalt waar mensen zijn.
Het licht schijnt overal.
 

lees meer >>
 
Zondag 6 december 2009 2e advent kleur: paars

Zondag 6 december 2009 2e advent kleur: paars

Het huis van Maria Lucas 1: 26- 38

God zoekt mensen op – niet alleen in de tempel, maar ook in een heel gewoon huis in Nazareth. De engel Gabriël vertelt Maria dat ze een bijzonder kind zal krijgen, de Zoon van de Allerhoogste.
  

lees meer >>
 
Achtergrondinformatie Liturgische schikkingen

Achtergrondinformatie Liturgische schikkingen

Lees hier meer over de doelstellingen van de Liturgische schikkingen welke op bijzondere momenten in het Kerkelijk jaar te zien zijn in de Opstandingskerk.

lees meer >>
 
1e advent 2009

1e advent 2009

In deze adventstijd van 2009 lezen we verhalen uit Lucas 1 en 2. Het zijn de bekende verhalen over de priester Zacharias die bezoek krijgt van een engel, de engel Gabriël die bij Maria op bezoek komt en de lofliederen die Maria en Zacharias zingen om de grote dingen die gebeuren.
 

lees meer >>
 
Dankdag voor gewas en arbeid 2009

Dankdag voor gewas en arbeid 2009

lees meer >>
 
Startzondag 2009

Startzondag 2009

Wij geloven.

Wij geloven wat wij hopen
En wij kijken vaak naar boven,
Naar de hemel:help ons Heer,
Anders geloven wij niet meer.
 

lees meer >>
 
1e zondag 40-dagentijd 2009

1e zondag 40-dagentijd 2009

1e zondag 40 dagentijd .

Thema: “Kom tot jezelf”
Marcus 1: 12-15

In het verhaal van Marcus 1, lezen we dat Jezus zich terugtrekt om tot zichzelf te komen, om na te denken over de vragen die er echt toe doen. In de 40 dagentijd nemen wij daar een voorbeeld aan: we staan stil bij wat echt belangrijk is, we nemen de tijd om tot onszelf te komen.
 

lees meer >>
 
3e zondag 40 dagentijd 2009

3e zondag 40 dagentijd 2009

 

Thema:”Bloed, zweet en tranen”
Johannes 2: 13 – 22

Bij de tempel stuurt Jezus de handelaren en geldwisselaars weg.
De leerlingen denken: gaat hij niet te ver? Gaat hij er niet aan onderdoor?
Het vertellen van het woord van God kost Jezus veel energie, het kost hem “bloed, zweet en tranen”.
 

lees meer >>
 
4e zondag 40 dagentijd ,22 maart 2009

4e zondag 40 dagentijd ,22 maart 2009

Thema : “Houd je hand op!”
Johannes 6: 4- 15

Duizenden mensen hebben genoeg aan vijf broden en twee vissen.
Jezus, laat zien dat het in het leven goed is om je hand op te durven houden; je mag vertrouwen dat God je voldoende geeft – zelf meer dan je nodig hebt.
 

lees meer >>
 
5e zondag 40 dagentijd ,29 maart 2009

5e zondag 40 dagentijd ,29 maart 2009

Thema : Als een graankorrel”
Johannes 12: 20-33

Jezus, vertelt zijn leerlingen over de gebeurtenissen die komen gaan en gebruikt daarbij het beeld van de graankorrel. De graankorrel moet in de aarde vallen en sterven, zodat hij vrucht kan dragen. Onnavolgbaar lijkt het. Maar toch mogen we weten, dat er in ieder leven steeds een nieuw begin kan zijn. Het leven gaat door, zelfs in de donkerste duisternis.
 

lees meer >>
 
Palmpasen, 6e zondag in de 40 dagen - 5 april 2009

Palmpasen, 6e zondag in de 40 dagen - 5 april 2009

Thema: ” Juich voor de koning!”, Marcus 11: 1-11

Jezus rijdt Jeruzalem binnen als een koning. Hij rijdt op een ezel en alle mensen juichen voor hem.

Op een ezel komt Hij binnen, in de stad Jeruzalem.
Door de mensen die daar zwaaien, lijkt een nieuwe geest te waaien.
Maar wat zij voor Hem verzinnen - Heerser zijn - past niet bij Hem.
 

lees meer >>
 
Paaszondag , 12 april 2009

Paaszondag , 12 april 2009

Thema: “Leeft”
Johannes 20 : 1- 18

Op Paasmorgen lezen we het verhaal over Maria die bij het graf van Jezus komt. Ze is verdrietig omdat Jezus is gestorven. Maar dan hoort ze dat Jezus leeft, en dat ook zij zelf verder mag gaan. We vieren vandaag dat God mensen steeds opnieuw tot leven roept. Zelfs in de diepste duisternis is er een nieuw begin mogelijk.
 

lees meer >>
 
Beloken Pasen 2009

Beloken Pasen 2009

Beloken Pasen

Deze zondag wordt beloken Pasen genoemd ,omdat het destijds de gewoonte was, dat degene die in de paasnacht gedoopt werden, hun witte kleding op deze dag aflegden (beloken is afsluiten).

Johannes 20: 19-29.

 

lees meer >>
 
Pinksteren 2009

Pinksteren 2009


Waar de Geest waait komt beweging.
Pinksteren is het feest van mensen die vol worden van de Geest.
Pinksteren is het feest dat God mensen inschakelt, en in beweging brengt.
 

lees meer >>
 
Afscheid kinderen kindernevendienst

Afscheid kinderen kindernevendienst

lees meer >>
 
 

Inloggen


Dagtekst Taizé
datum en tijdstip 01-01-2015 om
meer details

 
Samenkomst "JEUGD en VIEREN"
samenkomst met ex-topsporter Levi Risamasu meer
 
Zangavond beschikbaar op KerkTV
klik hier
 
Samen Leven Oktober 2014
klik hier na inloggen
 
SJALOOM 35 JAAR!
26 oktober: Jubileumdienst Interkerkelijk koor Sjaloom, welkom! meer
 
Mannendag in Goes
op 1 nov a.s. meer
 
Foto's startweekend 2014
klik hier voor de foto's van de verschillende activiteiten! Vandaag 21 sep zijn er weer extra toegevoegd!
 
OPROEP VOOR VRIJWILLIGERS
Voor het uitzenden van uitvaartdiensten in de Goede Herder Kerk, lees verder... meer
 
‘De kerk is een geheim’
Terugblik op de synodevergadering in Lunteren van 24 en 25 april meer
 
Formulieren tbv giften - fiscaal aftrekbaar
zie diaconie en kerkrentmeesters
 
Begroting 2014 en Jaarrekening 2013
Klik hier
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.